lördag 31 december 2011

Pistage- och valnötsspäckad quornpaté

Nytt år och nya tag! I år lovar jag mig själv att 1) Njuta mer av livet i allmänhet och av maten i synnerhet. Ska börja äta mina måltider både i ett  långsammare tempo och med mer sinnesnärvaro. Hur ofta sitter jag inte där, snopen som tusan, efter att ha slukat någonting som egentligen är jättegott- och så var 90 % av mig någon helt annanstans, hann knappt registrera smaken?! Att äta och dricka är två av de mest basala behov vi människor har, så varför inte göra uppfyllandet av dessa behov till något som är "värt besväret", till att vara  HÄR och NU. Tugga långsamt, känna smakerna, dofterna, njuta av att tillfredsställa hunger och törst. Äter du på det här viset minskar också risken radikalt för att du ska överäta, dvs äta mer än vad du behöver.


Och så lovar jag att 2) Laga fler underbara klassiska desserter!  Tarte Tatin, Hallonsufflé, Vaniljbavaroise, Glace au four m.fl. och eventuellt knäcka koden till en Pannacotta som faktiskt är lyckad... Tiramisu då, kanske någon tänker? Absolut inte. Den desserten har jag svurit att inte smaka igen förrän jag befinner mig på rätt plats så att säga, i Italien.
Att välja att äta sina sötsaker just som dessert, efter den vanliga maten, är också smart. Då påverkas blodsockret långsammare, sockret du får i dig rusar inte ut i blodet som det gör när du äter t ex. godis på fastande mage. Resultat: en jämnare blodsockerkurva, du blir inte lika fort trött och sugen igen.


Tills mina löften kickar igång på allvar bjuder jag så länge på årets nyårsmeny: Elegant men lättlagad pistage- och aprikosspäckad quornpaté. Servera den förslagsvis tillsammans med hemmagjord Cumberlandsås (eller en köpt som du pimpar upp lite med en skvätt konjak eller sherry), en fräsch sallad på bladspenat och ett gott bröd och ett ännu bättre vin. Till dessert åt vi Crêpes Suzette. Se där, en klassisk dessert! :)

Vem vill inte äta lite quornpaté?


Gör gärna patén några timmar i förväg och värm på den helt lätt före servering.


Elegant och lättlagad quornpaté:
2 förpackningar quornfiléer à 312 g
1 1/2 dl hackade aprikoser
1 dl grovhackade pistagenötter, rostade, osaltade
2 dl grädde (valfri sort)
2 ägg
1 äggula
1/2 pressad citron
1 msk torr sherry
1/2 dl finhackade salviablad
salt och svartpeppar efter smak

Gör så här: Hacka quornfiléerna grovt och lägg dem i matberedaren och kör till en slät massa tillsammans med grädden och äggen och äggulan. Du kan få stanna maskinen ibland och skrapa ner smeten från kanten och köra lite till. Smeten ska vara ganska slät och lite fluffig. Ta ur smeten och lägg i en skål. Rör nu ner aprikoser, nötter, citronsaft, sherry, salviablad och salt och peppar. Spä eventuellt med lite vatten om smeten känns väldigt tjock.

Häll smeten i en oljad avlång brödform (gärna en teflonform). Ställ in i mitten av ugnen på 175 grader och låt patén långsamt bakas av i ca 40- 45 minuter medan du sysselsätter dig med något annat. Kanske tvätta håret eller äta ett äpple. Patén ska kännas ganska fast och ha fått lite färg (men bara lite) när den är klar.

Och ett Gott Nytt År på er!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar