tisdag 3 januari 2012

Min moster Ann-Kristins Goda fisksoppa

En god tallrik soppa, indeed!


Det här fisksoppereceptet fick jag alltså av min fina moster i november någon gång, när jag gjorde min praktik på Hallands sjukhus Halmstad och Varberg och bodde hemma hos mor och far i två månader. Soppan gjorde enorm succé hos inte minst min far: Den är lätt att göra, den är rolig att göra, den är jättegod.


Vi passade helt lömskt på att göra den här soppan när min mamma låg på sjukhus p g a ett komplicerat benbrott (stackarn), eftersom min mamma har en oerhört kraftfull aversion mot lök av alla slag- så till den vida att inte en lök har vågat sig över tröskeln i det Svenssonska hushållet på (vågar jag påstå) över 30 år... Men nu så tog jag alltså hem en purjolök. (Ja mamma, jag vet vad du säger nu och det är inga vackra saker!!)


Prova själva den här goda soppan, ni kan inte bli besvikna!! 


OBS! Välj helst en fisk som är miljövänlig, om du är tveksam över vilken fisk det är i dagsläget, se WWF:s praktiska fiskguide: här. Går att skriva ut i fickformat och uppdateras regelbundet.

Mosters Fisksoppa 
4 portioner:
ca 4 portioner tinad/halvtinad  fisk i 2 cm- bitar om, gärna lax eller både vit fisk (som hoki, eller kravmärkt torsk och kravmärkt lax)
1 purjolök, noga sköljd och tunt skivad
2 morötter, skalade, grovt rivna
4 msk vetemjöl
1 msk smör eller margarin
1 liter vatten + 3 fiskbuljongtärningar
1 burk lätt crème fraiche, alt minifraiche
2/3 ask kräftost (Kavlí)
1/2 - 1 burk krossade tomater
hackad dill och hackad persilja
citron i klyftor
salt och peppar, ev chilipeppar


Gör så här: Fräs grönsakerna lätt i smöret eller margarinet några minuter tills de mjuknar. Tillsätt vetemjölet och häll på krossade tomater och buljong.  Låt småkoka i ca 10 minuter. Blanda ner kräftost och lätt crème fraice/minifraiche, tillsätt salt och peppar/chilipeppar efter smak och förstånd. Låt koka upp igen och  lägg så slutligen ner fisktärningarna i den sjudande soppan och låt dessa bli färdigkokta- det tar inte många minuter... Smaka av med citronsaft och hackad dill och persilja. Servera rykande het med ett gott bröd. Enjoy!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar