tisdag 31 juli 2012

En kväll med kalvdans: fuskvarianten



Ikväll har jag gjort kalvdans. Jag gjorde kalvdans på jobbet härom veckan också vilket var väldigt poppis bland gästerna, men så hann jag retligt nog aldrig smaka den själv! Så en repris i hemmet alltså.
   Jobbar just nu i köket på ett hospice här i Umeå. Ett hospice är ett särskilt vårdhem för svårt sjuka i livets slutskede. Kan också fungera som en plats dit svårt sjuka kan komma för en stunds miljöombyte/avlastning. Vi kallar de boende för gäster istället för patienter och maten har stor betydelse för gästernas välmående. Den ska vara vacker, god och lätt att äta, ge energi och ge dagen en guldkant helt enkelt. Så vi lagar nästan all mat helt från grunden och menyn är mestadels traditionell (norrländsk) husmanskost. Då får jag ibland göra roliga saker som jag kanske inte annars skulle gett mig på, som rullströmming, punschgrädde och... ja kalvdans.
   
Kalvdans är en gammeldags efterrätt och görs traditionellt på råmjölk, vilken är den första mjölk kossan producerar efter kalvningen. Råmjölk är extra proteinrik (kan innehålla hela sex gånger så mycket protein som i vanlig mjölk) och "stannar" därför när man gräddar den i ugnen... Den ska bli till en gnisslig brylépuddings konsistens ungefär. Har jag hört...
   Råmjölk är kanske inte alltför lätt att få tag på, men man kan göra en fuskvariant med torrmjölk och ägg och det var den jag provade. God blev den! Smak och konsistens blir som en omelett korsad med en osöt ostkaka tyckte jag. 

Kalvdans, inkokta persikor och vispad grädde

Falsk kalvdans
4-6 port:
7½ dl mjölk
1 påse (ca 100g) torrmjölkspulver
2 ägg
1 krm salt
1-2 msk socker, kan uteslutas
½-1 tsk stött kardemumma eller kanel
Gör så här: Vispa ihop mjölk, torrmjölk, ägg salt, socker och kryddor.
Häll blandningen i en smord ugnssäker form som rymmer ca 1½ l.
Grädda i ugnen i 175 grader tills kalvdansen stannat och fått fin färg ca  45 min- 1 timme.
Servera den ljummen med sylt eller bär eller frukt och lite mjölk eller grädde.

2 kommentarer:

  1. Vilken spännande efterrrätt, jag har dlrig tidigare hört taas om kalvdans. Kanske jag borde testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, testa! Den kändes ganska spännande för mig också :)

      Radera