lördag 16 juli 2011

Nu bakar jag igen! Grova rågkakor.

Grova rågkakor och en lunchmacka med avokado, jordgubbar och chilipeppar
Den här bloggen börjar få en viss slagsida mot bakning. Aldrig kunde jag väl tro när jag startade upp bloggen att jag skulle börja baka en massa också! Undrar om jag kanske får lov att döpa om den till "Var i helsicke är min mjölpåse?" haha!

Nåväl. Jag provade den här mjölmixen från Kungsörnen: "Mörkt Lantbrödsmjöl- för mörka och fiberrika bröd, -med surdeg!" Det var tomt i skafferiet på mjukt bröd och jag är mer än less på det "hårt uppdrivna" och lätt klonade bröd som säljs i den lokala matbutiken just nu... Förstår ni vad jag menar Kära Läsare?

Mixen innehåller väl inga konstigheter precis: vetemjöl, fullkornsmjöl av råg, rågkli, skållat rågmjöl, malt av råg, surdegspulver av råg, maltmjöl av korn, vitaminer B1, B2, B6 och askorbinsyra (vilket är C-vitamin).

Och särskilt svårt var det ju inte heller, degen blev smidig och fin och brödet blev väldigt gott!  Men om man förväntar sig den där riktiga surdegskänslan över brödet så blir man kanske lite besviken.


Jag utgick från ett recept på baksidan av mjölpåsen, men det blev ett par små ändringar.

Grova rågkakor på Mörkt Lantbrödsmjöl
8 st:
25 g jäst, gärna för söta degar
6 dl vatten, 37 grader (fingervarmt)
1 msk rapsolja
2 tsk salt
1 msk malda brödkryddor
2 msk mörk (bröd) sirap
4 dl havrekli
700 g (ca 1,3 l) Kungsörnen Mörkt Lantbrödsmjöl
Pensling: 1 msk sirap utrörd i 1 dl vatten

Gör så här: Smula ner jästen i en degbunke och häll över vattnet. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt oljan och de övriga ingredienserna, men spar 1/2 dl av mjölet till utbakningen.

Arbeta degen kraftigt med degkrokar tills den känns smidig. Låt jäsa i bunken under bakduk till dubbel storlek, ca 45 minuter. Knåda degen smidig på mjölat bakbord och dela den i 8 lika stora bitar som du formar till bullar.

Platta eller kavla ut bullarna till runda kakor, ca 10 cm i diameter och lägg på bakplåtspapperklädda plåtar. Det ryms fyra kakor per plåt. Nagga kakorna med en gaffel och låt jäsa under duk ytterligare 40-50 min. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda mitt i ugnen, 10- 15 min. Pensla de varma kakorna med sirapsvatten och låt dem svalna på galler under bakduk. (Obs! Inte helt nödvändigt om du inte vill få ett så sött bröd, men det är gott.)


Fler recept från Kungsörnen hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar