lördag 17 mars 2012

Curryrostade palsternackor med tzaybitar och yoghurtsås



Ett skepp kommer lastat...
... med något som börjar på P... 


Lördagens middag är samtidigt som den är lättlagad och hälsosam, en liten utmaning för mig- jag är nämligen väldigt skeptisk och gnällig när det kommer till palsternackor. 
Min goda väninna Carita (som är en kreativ överdängare i allt som rör matlagning och bakning) tipsade mig om detta förfarande: Rosta palsternackorna med vanlig, hederlig gul "svensk" curry och rotfrukten blir gudomligt god! Ögonen lyste när hon beskrev rätten för mig, så jag tänkte ja vad tusan...

Jag tänker inte dra ut på det. Carita hade rätt. Palsternackorna blir mer än bara ätliga (som är min vanliga inställning till den vita, träiga sötsmakande roten). Palsternackorna blir: Gyllene, krispiga och saftiga. Jag bara älskar när mina fördomar kommer på skam! 

Serverade idag mina curryrostade nya vänner med ugnsgrillade tzaybitar (som marinerats i limejuice och soja) och en fräsch ingefärssmakande yoghurtsås till detta. 


Curryrostade palsternackor
palsternackor, 2-4 per person beroende på storlek, gör hellre för många än för få!
curry
flytande margarin eller olja
flingsalt

Gör så här: Skala palsternackorna och skär dem i klyftor liknande klyftpotatis. Lägg dem i en långpanna. Gnugga dem lätt med  flytande margarin alt olja och dofta generöst över med curryn som du sen "masserar in". Rosta gyllene i ugnen på 225 grader ca 20-25 minuter. Salta först efteråt med flingsalt.


Är du också "ny" på palsternackan? Palsternackan har karakteristisk kryddig lätt söt smak och doft. Den används såväl rå i råkostsallader, som kokt i soppor och grytor, eller stekt. Passar väl ihop med andra rotfrukter och kan t.ex. blandas med i rårakor eller mos. 

Förvaras kallt, +2-4° i 2-4 veckor. Ej i plastpåse.

1 kommentar: