onsdag 7 mars 2012

Speed of lightning- kikärtsplättar

Av våra baljväxter är nog kikärtan min favorit! Hm...om det nu kanske inte är den svarta bönan... eller kanske borlottibönan... nåja, jag är väldigt förtjust i baljväxter, kan vi kanske nöja oss med det? Baljväxter (bönor och ärter) är små paket fullpackade med långsamma kolhydrater, fibrer, protein och mineraler. Mat som är sprängnyttig, mättar ordentligt och som inte heller är särskilt dyr. You should love it!


Men många jag känner som egentligen verkligen gillar "bönor och sånt", tycker att de känns lite omständigt och tidsödande att tillaga, eller har svårt att komma på vad mer man kan göra än chili con carne med dem...


Kolla in det här förslaget. Jag kallar dem speed of lightning- kikärtsplättar, för man skulle kunna tro att det måste ta mer än en halvtimme (eller timme beroende på din köksvana) att ställa sig och göra kikärtsplättar... Ägg ska knäckas, smet ska vispas, kikärter mosas osv osv. Icke. För jag fuskar mig fram i köket såpass mycket och regelbundet att jag döpt mig själv till Den Stora Fuskaren och gick och köpte en färdigblandad pannkaksmix (Kungsörnens Favoritpannkakor) som stod i mjölhyllan på Coop. Hallå, halva tillredningstiden undanröjd! Plättarna blir jätteläckra tillsammans med en klick yoghurt och en sked mangochutney, samt en fräsch hög rårivna morötter.


Kikärtsplättar med koriander och hackad röd chili som bara väntar på att slukas- av Dig...




Speed of lightning- kikärtsplättar (the cheater's version)
4 port eller ca 25-30 plättar:

kikärter, 1 burk
pannkaksmix + vatten
hackad röd chili (finns numera i små askar i frysdisken, hackad och klar!)
hackad koriander färsk eller fryst (se ovan)
spiskummin, omkring 1 tsk
en gnutta salt
rapsolja till stekning

tillbehör: yoghurt och mangochutney

Gör så här: Mosa/mixa en burk avrunna kikärter. Detta går speedigast med en matberedare eller liknande. Blanda enligt anvisningar på förpackningen i en bunke till pannkakssmet för fyra personer (10 pannkakor). Man tillsätter bara vatten egentligen.
Sammanför dessa båda världar i bunken med pannkakssmet. Tillsätt salt och kryddor. Ta det lite varsamt med chilin om du inte är en hot foodstuff lover...

Dags att grädda plättarna på medelvärme i en lättoljad stekpanna ett par minuter på varje sida. Servera genast.


Och JA! Naturligtvis kan du hoppa över "fuskmomentet" och blanda mosade kikärter i din hemmalagade, vanliga pannkakssmet om du föredrar det! Kan inte tänka mig annat än att det blir gudomligt bra :)

Och blir det några plättar över så går de bra att frysa in dem!

Och JA! Lek med andra smaksättningar- och andra bönsorter med för den delen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar