onsdag 16 maj 2012

Baka mjukt tunnbröd från Jämtland i stekpannan

En god vän till mig kommer från Jämtland och han pratar ganska ofta om jättegoda mjuka "tjockpickebröd" som hans mamma brukade göra. Jag har lyckats tjata till mig det hemliga släktreceptet. Fick dock lov att korta ner det något då det utgick ifrån 5 liter mjölk, 1 flaska sirap och 4 hela påsar mjöl osv. Jämtländska bondmoror bakar förstås för flera månader framåt i tiden. Jag nöjer mig med en blygsam liten testrunda jag. 


Det som lockade mest var själva gräddandet i stekpannan och inte i ugnen. Av någon anledning tycker jag det är störtkul att grädda bröd i panna! (Och det är ett hett tips för alla er som har ugnsfritt i sommartorpet!) Ät dem nygräddade med smör. Gud så goda! Inte helt olika indiska naanbröd faktiskt...





Mjukt tunnbröd från Jämtland
12 st:
50 g smör eller margarin
5 dl mjölk
12 g jäst (1/4 paket)
0,5 tsk salt
0,75 dl ljus sirap
0,5 tsk hjorthornsalt
5 dl rågsikt
6 dl vetemjöl + lite extra att baka ut med
1-2 msk malda brödkryddor (kummin, anis, fänkål)

Gör så här:
A. Smält smöret och häll på mjölken. Låt bli fingervarmt, högst 37 grader.
B. Rör ut jästen med lite av vätskan och rör sen ihop allt utom vetemjölet. Arbeta in vetemjölet när allt det andra är väl blandat.
C. Låt jäsa under duk ca 30 minuter.
D. Dela degen i 12 bullar. Kavla ut varje bulle till en tunn kaka, 2-3 mm, använd gärna kruskavel. Har du ingen kruskavel så picka bröden med en gaffel, det går också bra! Rulla upp på kaveln och rulla försiktigt ner i het torr stekpanna.
E. Stek på medelvärme ca 2 minuter på var sida. Passa på - ibland går det fortare, då får man sänka värmen.
F. Låt svalna på galler, lägg in i plast eller burk när de kallnat annars blir det knäckebröd av dem. Går utmärkt att frysa.





Min kära kära kruskavel

För grillat är godast?

2 kommentarer:

  1. Amazing! Helt klart något jag måste prova vid det stora baket som skall äga rum i bagarstugan i sommar. Du har inte lust att hänga på?

    SvaraRadera