lördag 26 maj 2012

Kalljästa rågrussinbullar

Älskar att äta dessa kalljästa bullar nygräddade till frukost! Och efter en natts jäsning i kylskåpet älskar jag att köra ner fingrarna i den härligt kalla och elastiska degen när jag ska baka ut dem. Bullarna blir sedan lite sega i skorpan, som ciabatta ungefär. Jag bakade med en blandning av ungefär hälften rågsikt och hälften vetemjöl special till 12 g jäst och 5 dl kallt vatten. Men det blir bra med enbart det ena eller det andra mjölet också. Tillsätt även 1 tsk salt och 1 msk olja.  

Sedan kan man smaksätta som man vill. Idag russin, imorgon kanske hasselnötter och torkade aprikoser...  Låt degen jäsa i kylskåpet i en stor bunke täckt av plastfilm. På morgonen låter du de utbakade bröden  jäsa på plåten i ca 30 minuter innan du bakar av dem på 225 graders värme mitt i ugnen, ca 12-15 minuter.

Läckra nybakade med seg skorpa...

...that's how I like 'em

Och gärna med prästost och fikonmarmelad

2 kommentarer:

  1. Det lät supergott men hur många deciliter mjöl, totalt, använder du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utgå ifrån 6 dl rågsikt och ca 6 dl vetemjöl special, ev. lite mer vetemjöl, beroende på hur kladdig degen blir. Jag låter gärna degen vara lite lös. Sedan när det är dags att baka ut bröden, formar jag längder som jag skär i bitar istället för att "trilla" bullarna.

      Radera