måndag 10 oktober 2011

Durumsnurror med pesto

Låt din durumvetemjölpåse längst inne i skåpet komma till användning! Du vet väl att du kan baka med durum och inte bara använda mjölet i pastadegen? Bröden blir gulaktiga och saftiga! 


Durumvete är ett sk. hårt veteslag med extrastarkt protein. I Italien använder man ofta durum som inblandningsmjöl i olika matbröd. Så varför inte testa de här trivsamma snurrorna fyllda med valfri pesto, grön eller röd... Funkar bra som utflyktsbullar eller mellanmål och är toppen till en skål soppa.


Jag var lite lat när jag gjorde mina och orkade inte gå ner till affären för att köpa mig en hederlig burk pesto, så jag gjorde en egen snabbvariant på soltorkade tomater och cashewnötter. Det blev jättegott! Möjligen till och med godare än om jag hade använt färdigpeston... Och det säger jag trots att jag gillar grön pesto bättre än röd! 



Tre av tjugo

Durumsnurror med pestofyllning
ca 20 st modell större:
50 g jäst
5 dl vatten 37 grader
1/2 tsk salt
1 msk olivolja
6 dl durumvetemjöl
ca 6 dl vetemjöl ( jag lyxar till det allt som oftast med Manitoba cream)
ev 1 ägg till pensling eller pensla med mjölk/havremjölk istället
ev flingsalt och torkad oregano att strö ovanpå

pestofyllning:
20 st soltorkade tomater i olja (låt dem rinna av lite grand)
1 dl saltade cashewnötter
- Kör till en grov massa i matberedare eller mixer, klart!

Gör så här: Smula ner jästen i en bunke och tillsätt det ljumma vattnet. Rör tills jästen löser sig och tillsätt salt, olja och mjölsorterna. Arbeta med degkrokar/bakassistent till en smidig men ganska kompakt deg. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 40 minuter.

Kavla ut degen som m du skulle göra kanelbullar, till en stor rektangel någon cm tjock. Bred pesto över och rulla ihop till en lång rulle som du skär i ca 2 cm breda skivor. Lägg på bakplåtsklädda plåtar och jäs ca 25 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.  Pensla snurrorna och strö över flingsalt och torkad oregano. Grädda mitt i ugnen i ca 10-12 minuter, tills snurrorna fått färg på undersidan.

Yum!

1 kommentar: