torsdag 25 augusti 2011

Härligt toppiga polentamuffins med svarta vinbär


Ibland händer det ju att äggen fastnar i kartongen och går sönder när man ska ta upp dem. Detta hände mig i morse när jag skulle göra mina frukost-huevos rancheros. 
Plötsligt stod jag där med två överflödiga, trasiga ägg. Då måste man tänka snabbt!
Så jag tänkte: Polentamuffins med svarta vinbär! True story.


Polenta är små gryn framställda av majskornets kärna och liknar mannagryn i kosistensen. Smakar underbart av majs och är naturligt glutenfritt.


Eat them

Love them


Dessa muffins blev jättegoda, väldigt osöta med bara lite socker i (jag tog kokossocker men man kan ta vanligt socker om man vill) och jag rekommenderar att du äter dem nybakade, delade mitt itu och med en ostskiva mellan. Vill du ha sötare muffins så häller du helt enkelt i mer socker! Just att ha svarta vinbär i tillförde en extra dimension, jag älskar svarta vinbär. Mums!


Polentamuffins med svarta vinbär
6 st stora
1,5 dl polenta (grovt majsmjöl)
1,5 dl vetemjöl
3 msk socker (kokossocker)
1/2 msk bakpulver
2 krm salt
3 msk mjölk
2 ägg
1 msk rapsolja
svarta vinbär


Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader och olja en muffinsplåt lite lätt, alt använd muffinsformar av papper. Rör först samman de torra ingredienserna och tillsätt sedan de blöta. Fyll muffinsformarna till ca hälften och tryck ner några svarta vinbär i varje. Grädda i ca 15 minuter. Provstick i muffinsen och kolla att de är torra, då är de färdiga att avnjutas. Godast varma, tycker jag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar