lördag 27 augusti 2011

Banana Zoaf


I min ägo har jag en trevlig bakbok som heter "Kakatlas- världens godaste kakor".
Som namnet antyder innehåller den en massa kakrecept från världens alla hörn. Skulle gärna baka mig igenom hela boken, för tänk att på fikabordet kunna ställa fram hela världen samtidigt! Nan Khatai- indiska mannagrynskakor, Rock cakes från Australien och Moon cakes från Kina (fyllda med lotusblommefrö och kokta saltade äggulor...) är några spännande exempel.

Det skulle vara en triumf, tycker jag! Problemet med att baka just Moon cakes är bara att man måste börja 3 månader i förväg med sockerlagen... Den här bananlimpan från Sydafrika är betydligt enklare och faktiskt väldigt ljuvlig! Den är mer som en sockerkaka än ett bröd. Har alltid svårt att inte äta upp hela limpan i en enda sittning.
Jag menar vad jag säger, riktigt riktigt svårt! :)

Kakan innehåller inte lika mycket vitt socker som vanliga mjuka kakor, då den sötas av bananer, russin och morot istället.

Banana zoaf

Banana Zoaf
50 g smör
3/4 dl strösocker
2 ägg
3 3/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
2 stora Krav-bananer
1 3/4 dl naturell yoghurt
1 dl vita, kärnfria russin (eller vanliga)
1 liten (ca 80g) finriven morot
1 dl pecannötter eller valnötter + några till dekoration
ströbröd till formen

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Rör smöret och sockret mjukt och poröst. Vispa äggen väl. Blanda mjölet, bakpulvret och bikarbonaten. Mosa bananerna med yoghurten.

Blanda ner ägg, mjölblandningen och bananyoghurten i smör- och sockersmeten. Rör ner russin, morot och nötter och blanda väl. Häll smeten i en smord och bröad avlång form och jämna till ytan. Jag glömde i och för sig att bröa formen och det gick lika bra ändå... Dekorera med nötter.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme. Du kan behöva täcka över kakan med folie eller bakplåtspapper sista tiden i ugnen. Låt svalna i formen i 5- 10 minuter innan du stjälper upp kakan. Och som det står i Kakatlasen: om du tycker att kakan känns oroväckande tung har du säkerligen gjort rätt!

1 kommentar: