lördag 11 augusti 2012

En riktigt norrländsk Risifrutti... (eller jag provar en ny gröt del 8)

Korngryn med gyllene sällskap


...skulle man väl kanske kunna kalla den här godingen som jag mumsat i mig till frukost nyss. Min kära kamrat Carita tipsade mig om det här sättet att njuta korngrynsgröt på: Blanda kokt, kall korngrynsgröt (kokt enligt anvisningarna på förpackningen) med vaniljyoghurt eller vaniljsojayoghurt. Först var jag lite lite skeptisk men det blir tolv gånger godare och nyttigare än vanlig risifrutti!  Hurra! Serveras gärna med en klick av norrlands guld (hjortronsylt) för den rätta norrländska touchen :-)

Det går förstås jättebra att ta naturell yoghurt och söta den själv med vanilj. Då kan du ju också bestämma över sockermängden själv!

Korngryn är skalade och klippta gryn av korn. De är en bra källa till järn, magnesium och zink, fibrer och betaglukaner. Jag älskar korngryn. Man kan göra massor med dem! Kommer ni ihåg den här "kornotton"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar