torsdag 30 augusti 2012

Kronärtskockspudding


Vissa rätter man lagar är bara omöjliga att fotografera så att de ser riktigt goda ut... Som min-ähum- hyfsat experimentella kronärtskockspudding här, tydligen. Eller ja, med min oproffsiga kamera i alla fall. Men döm själva... Funderade också ett bra tag på vad jag skulle kalla den här anrättningen, då "vegetarisk fiskpudding" inte låter alltför skoj i mina öron. Möjligen väcker det väl ens nyfikenhet...? Landade på pudding i alla fall. 

Vad som hände i köket idag var egentligen bara att jag  snodde ett grundrecept på fiskpudding med ris, hade i mycket citron och citronskal och generöst med dill, samt misostekta kronärtskockshjärtan från burk istället för kokta fiskbitar. Gott? Ja för tusan, väldigt! En konstig middagsrätt? Ja...eh... lite? 

Kronärtskockspudding
4 port:
4 portioner osötad risgrynsgröt (Coop säljer faktiskt en osötad färdiggröt som är jättebra!)
2 ägg
1 citron, skal och saft
massor med hackad dill
1 tsk salt, ganska mycket peppar
1 burk kronärtskockshjärtan
1 msk miso, vilken som bara inte söt
rapsolja

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Låt kronärtskockorna rinna av väl och skär dem i halvor eller kvartar. Stek dem och miso i lite rapsolja några minuter så att de får lite färg. Tag åt sidan.
Blanda ner ägg, citronsaft och skal, dill, salt och peppar i gröten. Vänd ner kronärtskockorna. Häll blandningen i en oljad ugnsform och grädda mitt i ugnen ca 30 minuter eller tills puddingen fått en fin yta. Servera med extra citron och rårivna morötter!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar