onsdag 8 augusti 2012

Fluffiga Kesellaplättar


Fluffiga och lätta som moln blir de här goda och busenkla-att-göra Kesellaplättarna! Receptet fann jag i en gammal Köksalmanacka från 1991, men jag ändrade lite i det och tillsatte bakpulver för att de skulle bli just så där fluffiga och lätta... Ät dem till frukost eller lunch eller mellanmål, både söta eller salta tillbehör funkar ypperligt. Jag åt mina till frukost idag med dill, fransk löksill och lättcrème fraiche men det blev ganska många över som jag tänker äta till mellanmål senare med rårörd jordgubbssylt och grädde... Mmmmm mmmm mmmm....

A stack of pancakes


Fluffiga Kesellaplättar: 
ca 18 st:
1 ask Kesella/Kvarg  à 250 g
3 ägg
4 msk mjöl
1-1,5 tsk bakpulver
2 msk smält smör eller margarin 
 ½ tsk salt

Gör såhär: Blanda alla ingredienser. Smeten blir ungefär som vispad grädde i konsistensen. Klicka ut den med matsked i medelvarm stekpanna (behövs inget mer matfett) och grädda plättarna ett par minuter på varje sida. Klart!

1 kommentar: