fredag 28 september 2012

Pärlcouscous med soltorkad tomat- & mandelpesto

Det är lite spännande vilka vägar ens middagsmatlagning kan ta ibland. Läste igår ett recept på en ljummen pastasallad med dressing gjord på valnötter och soltorkad tomat och blev jättesugen. Så när det sedan blev dags att tänka på middagen hade jag redan bestämt att detta skulle jag göra. 
   
Men under dressingtillverkningens gång upptäckte jag att valnötspåsen innehöll visst bara 1 st valnöt... Fast jag hittade en påse mandelmjöl och tänkte att vad tusan, det ska väl gå det med? 
   
Och sedan när jag skulle koka pastan upptäckte jag att jag hellre ville göra salladen på pärlcouscous (aka Moghrabiah). Jag tycker att det är lite mer spännande! Och allra sist kom jag fram till att jag ville äta min maträtt varm och inte ljummen... Salladsgrönsakerna hamnade istället på en tallrik bredvid istället och syns inte i bild.
   
Dressingen blev mer en pesto och är alltså ganska långt ifrån originalet (som innehöll andra örter dessutom), men jag tycker nog att det här blev en fullträff i alla fall! Fullspäckad med smak. Citronen får verkligen tomaterna att gå POW!! Den är dessutom ganska fettsnål, då det enda fettet i den kommer från mandelmjölet. Jag brukar alltid spola av oljan från soltorkade tomater med hett vatten, men det är ju valfritt. 



Kul att göra, gott att äta!


Pärlcouscous med krämig pesto på soltorkad tomat och mandel:
2 port:
2 dl pärlcouscous, koka enl anvisning på paketet
en generös bit fetaost att grilla
dressing:
5 st avspolade och avrunna soltorkade tomater i bitar
1/2 dl mandelmjöl eller mald mandel
1/2 citron, saften
1 tsk balsamvinäger
salt
svartpeppar
några basilikablad
vatten tills rätt konsistens

Gör så här: Medan couscousen kokar gör du peston och passar på att ugnsgrilla fetaosten. Blanda i mixer/matberedare/mixerstav ingredienserna till peston. Späd med vattnet, lite i taget tills du tycker att såsen är lagom tjock, den ska inte vara rinnig. Smaka av med salt och peppar efter behov. Blanda peston med den avrunna varma pärlcouscousen. Toppa med lite grillad fetaost och mumsa i dig omedelbart! Eller packa ner i en liten låda och ta med dig till lunchen på jobbet imorgon och gör alla där avundsjuka!

Smaklig Spis!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar