söndag 11 november 2012

Ärtsoppa på torkade gröna ärtor istället för gula

Nu med gröna ärtor!!


Nähä det är kanske inte torsdag idag, men söndagar är väldigt bra dagar att laga upp ett litet matförråd inför veckan på. Man har ofta liiite mer tid på sig än de där max 20 minuterna man orkar med att vänta på middagen i veckorna... 
   Och att koka sin egen ärtsoppa får väl ändå lov att kallas Slow Food... I synnerhet om man inte äger en tryckkokare. Först ska de rara små ärtorna blötläggas minst 8 timmar- men jag blötlägger i regel  nästan dubbelt så länge. Och sedan ska det kokas och ha sig i säkert två timmar om ärtsoppan ska bli sådär mjuk och sönderkokt som jag vill ha den. (Underkokta baljväxter är bland det värsta jag vet i matväg, så jag kokar för det mesta krutet ur dem. Och sedan lite till... Mat ska gå lätt att smälta för tusan!) 
   Men vad man "förlorar" i tid vinner man på smak och pengar. En hemkokt portion ärtsoppa kostar under tio kronor, det tycker jag är en excellent deal. 

Och det är buslätt att koka ärtsoppa. Det är bäst att göra ett rejält storkok. När ärtorna står och puttrar passar man på att göra annat nyttigt, som att ligga i soffan med en bok av Stephen King och äta havrekakor. Nu senast kokade jag på torkade gröna ärtor istället för gula, bara för variationens skull. Smaken blir i mitt tycke densamma. På baksidan av ärtpaketet står det nästan alltid ett recept. Basen är ärtor, gul lök och ibland potatis och morot. Ärtsoppa går jättebra att frysa.

Tycker du att det är lite svårsmält med gula eller gröna ärtor är ett tips att koka ärtsoppa på röda linser istället, de är lite lättare att smälta och soppan blir jättelik originalet ändå.

Schyssta smaksättningar och toppings till ärtsoppan:
Timjan
Mejram
Korvslantar (veggokorv)
Stekta tofutärningar (gärna marinerade)
Bitar av morötter och palsternacka
Stekt svamp stänkt med tamari (soja)
Rostade pumpakärnor
Stark senap
Svag senap
Punsch

Slätmixa gärna ärtsoppan så att den blir riktigt smooth!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar