tisdag 13 november 2012

Pumpagnocchi med timjan och parmesan

Redan börjat grubbla på vad helgen skall bjuda på för nåt gott, eller som troligtvis DU, kära matnördiga läsare, ska bjuda på? Mitt förslag är pumpagnocchi! Ett lämpligt fredags- eller lördags- eller söndagsmums så här i höstrusket. Passa på att kånka hem några kilo nu när affärerna bågnar av billiga supernyttiga pumpor!! Och att göra egen gnocchi är faktiskt inte alls svårt om någon nu skulle tro det. Jag gjorde mitt livs första hemgjorda gnocchi i fredags.

Jag följde det här receptet på pumpagnocchi, men uteslöt den massiva mängden timjansmör- eller rättare sagt gjorde mycket, mycket mindre mängd, snarare 25 g smör än 125 g till 4 personer och serverade mina gnocchi med stekt svamp och riven parmesanost upptill... Det blev gott, riktigt gott faktiskt, men både jag och min matgäst tyckte att pumpasmaken försvann nästan helt och hållet... Bummer.
   Nästa gång (för jag ger mig inte) ska jag a) ugnsbaka pumpan mjuk istället för att koka den så att smaken intensifieras och b) använda en annan sorts pumpa, t ex. butternut squash som jag ändå tycker är den godaste... Den pumpa jag nu köpte hade ett gult och fluffigt innanmäte- som en vattenmelon nästan, god den också, men som du kan se blev gnocchin inte direkt orange... Men nästa gång, då lär det bli succé!


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar