fredag 9 november 2012

Kålpudding med quinoa- en ny fräck variant!

Om du kikar noga kan du säkert se quinoan...


Blev vansinnigt sugen på kålpudding helt plötsligt.Tur att jag då hittade ett vitkålshuvud i kylskåpet! Eftersom jag gillar att förnya mig så testade jag att byta ut det kokta riset mot quinoa. Det blev ju alldeles strålande! Quinoa är ju dessutom extra näringsrikt; innehåller protein, B-vitamin, C- vitamin, E-vitamin, järn, kalcium och fosfor. Enligt WHO är proteinkvaliteten på quinoa likvärdig den med skummjölk, vilket kan vara bra att veta för oss som får mycket av vårt protein från växtriket. Här kan du läsa lite mer om quinoans hälsofördelar: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/835

Kålpudding är inte alls svårt att göra, så undrar varför man inte snor ihop en ugnsform oftare... Det är hemskt gott med lingon och brunsås till. 


Kålpudding med quinoa
4-6 port:
Ca 1/2 vitkålshuvud
300 g vegofärs (soja eller quorn)
2 dl quinoa, vit eller röd eller svart...
1-2 msk mörk sirap eller brödsirap
2 msk tomatpuré
1 vitlöksklyfta
2 stora ägg
1 1/2 dl vatten, grönsaksbuljong eller mjölk
salt och vitpeppar

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Koka quinoan enligt anvisning på paketet, gärna i buljong. Hacka kålen grovt, det går snabbt och lätt att köra den i omgångar med matberedarens kniv. Stek kålen i lite rapsolja ca 5 minuter. Rör om då och då. Salta och peppra och ringla över 1-2 msk mörk sirap. Ta undan.

Lägg vegofärsen i stekpannan och bryn försiktigt i lite olja. Smaksätt med tomatpuré och vitlök, salt och peppar. Blanda med den kokta quinoan. Tillsätt 1 1/2 dl vatten , grönsaksbuljong eller mjölk och rör ner 2 ägg.

Lägg hälften av kålen i botten på en ugnsfast form. Täck med färs-quinoaröran och avsluta med resterande kål. Grädda mitt i ugnen ca 45- 50 minuter.

Servera med brunsås och lingon samt en härlig sallad. Smaklig spis!

3 kommentarer:

  1. Vet du om det går att värma rödkålen på burk? Jag äääälskar nämligen varm dansk rödkål, men det är så bökigt att göra själv ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. På min rödkålsburk står det "God både varm och kall", så det tror jag att man lugnt kan göra!! :) Men hemmagjord är väl förmodligen ännu godare...

      Radera
  2. Men det låter ju alldeles utmärkt! Ska köpa en det första jag gör imorgon :D

    SvaraRadera