söndag 4 september 2011

Semi-lyxiga müslibars eller..?

Det doftar gudomligt i köket denna söndagskväll i september. Anledningen är att jag står och gör de här semi-lyxiga müslibars inför nästa arbetsveckas slit... Just semi-lyxiga för att jag splashade och använde ett dyyyyyrt müslimärke, men oavsett vilken fruktmüsli man väljer kommer man nog att bli glad över dessa godbitar! Och de är lätt de godaste müslibars jag någonsin gjort själv. Ja, egentligen kan man undra vad som skulle behöva tillkomma för att jag ska döpa dem till rätt och slätt lyxiga müslibars... bladguld?

Bars fullproppade med godsaker/nyttigheter!



Tål även att vistas utomhus!

Välj inte en müsli av typen "Start" eller "Crunchy", de innehåller för mycket socker och är av fel konsistens. Välj en "vanlig" sort med gryner och torkad frukt och bär och nötter och välj en som inte innehåller extra tillsatt socker, det naturliga socker som finns i den torkade frukten plus dadelsirap är mycket godare!


Semi-lyxiga müslibars
ca 20 st småbars:
2 dl müsli med torkad frukt, t ex" Super cranberry, cherry and almond muesli" från Dorset cereals
1 dl havregryn
1/2 dl valnötter, grovt hackade,
1/2 dl sötmandel, grovt hackade
1 äpple, gärna Discovery :) behåll skalet på och hacka grovt
1-2 msk dadelsirap beroende på hur söt och fruktig müslin är, eller använd honung om du vill
1 msk rapsolja eller valnötsolja
1 äggvita

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Mixa müsli, havregryn, valnötter, sötmandel, äpple, dadelsirap, olja och äggvitan i en matberedare till en grov  men smidig massa.

Bred ut på bakplåstpappersklädd plåt i en rektangel: ca 15x25 cm och 1cm tjock. Grädda i ca 15- 20 minuter. Kakan ska stelna men inte bli så värst brun.

Låt kakan svalna en aning innan du skär den i valfritt stora bitar. Jag gillar mina små, för då får jag ta två... ;) Låt svalna helt och förpacka dem i plastfilm eller linda in dem i smörgåspapper. Går även jättebra att frysa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar