söndag 11 september 2011

Betakarotenspäckade sötpotatispiroger!



En god vän till mig påpekade på skämt att jag kanske borde börja äta mer A-vitamin för synen, efter att jag suttit för andra gången på bara ett par dagar och knaprat i mig mögligt bröd (urk!). Hm... hon kan ju möjligen ha rätt, tänkte jag, även om brist på A-vitamin är ganska sällsynt i vår del av världen. A- vitamin är egentligen ett samlingsamn för olika ämnen med liknande aktivitet. I animaliska födoämnen finns det framförallt i form av retinol och i vegetariska födoämnen i form av karotenoider, framförallt betakaroten.

Vi behöver A-vitaminer för att cellerna i slemhinnor, hud och immunförsvar ska kunna dela sig och bli fler. Lätt brist kan ge torra ögon, svårt att se bra i mörker, torra slemhinnor i lungor och problem i mage och tarm. Retinol finns det mycket av i lever, feta fiskar, ost, mjölk. Betakaroten finns det gott utav i orangea, röda och gröna grönsaker och frukter;      t ex. morötter, pumpa, aprikoser, kål... och inte minst i sötpotatis. Om man får lov att vara så nördig att man har en favorit-betakarotenkälla så väljer jag sötpotatis. :)

Kom ihåg att A-vitamin är ett fettlösligt vitamin, vilket innebär att upptaget i kroppen blir bättre om man äter lite fett till, men det behövs inte mycket.

Mitt betakarotenintag idag kommer nog till en stor del från de här goda pirogerna: filodegsremsor fyllda med en kryddig sötpotatispuré (kokta, mosade sötpotatisar kryddade med lite rapsolja, salt och svartpeppar, chilipeppar, en liten gnutta kanel och en citronskvätt) och lite fetaost. En läcker kombination! Sätt ugnen på 225 grader och se nedan hur man gör de här goda sötpotatispirogerna:


Skär remsor av tinad filodeg och pensla lite lätt med rapsolja. Lägg på fyllningen 1-2 msk, längst upp.




                               Vik ner ena hörnet över fyllningen till en triangel




..och fortsätt sen att vika degremsan neråt, runt fyllningen till ett trekantigt paket med många lager.


Lägg paketen på en plåt med bakplåtspapper och pensla ovansidan lite lätt med rapsolja. Grädda i 225 grader mitt i ugnen ca 5-10 minuter.

Av fyra stycken ganska stora sötpotatisar fick jag ut ca 25 piroger av varierande storlek som ni kan se...och så fick jag t om lite sötpotatispuré över som jag tänkte testa som dip till Salt & Vinegar chips eller något.

                           



Annat gott med sötpotatis: sötpotatismossötpotatismuffins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar