torsdag 1 september 2011

Vad man äter när man inte hinner laga mat...

Men var är hummusen då? I min mage, skulle jag tro...

Höstterminen och examensarbetet är i full gång och jag hinner varken köpa, laga eller fantisera om mat så ofta som jag skulle önska... Tre av fyra måltider tycks bestå av ägg, hummus och riskakor i olika konstellationer! (Undrar om jag är den enda som äter stekt ägg på riskakor till frukost?) Nå, hummus är minsann inga dåliga grejer. Du kan lätt hitta färdig i butiken, men inget slår faktiskt den hemmagjorda. 

Det finns ju hundratals recept på hemmagjord hummus på nätet och då finns det nog plats för ett till tänker jag mig. Att använda tahini (sesampasta) i hummusen är ett måste i min bok, kalla mig snorkig om du vill ;) 

Tips: Om man vill variera sig lite kan man faktiskt ersätta kikärterna med kokta röda linser!

Hummus
ca 5 dl:

2 burkar kikärter à 400g väl sköljda och avrunna
1-2 vitlöksklyftor
2- 2 1/2 msk tahini
1/2 färskpressad citron ( gärna lite rivet skal också om du köpt ekologiskt odlade, vilket jag tycker att du ska göra...)
1/2 - 3/4 dl olivolja eller rapsolja
ev. lite spiskummin
salt och svartpeppar

Gör så här: Lägg kikärter, vitlök, tahini och citron i matberedaren. Mixa och häll ner oljan lite i taget under tiden. Smaka av med salt och peppar och ev kryddor. Et voilà, klart! 

Har du ingen matberedare så var lugn; du kan mosa ihop allt med en gaffel också. Hummusen blir kanske inte riktigt lika slät- men det blir gott i alla fall.

Hemligt tips: (Obs! Bara för riktiga äventyrare!) Tror ni mig om jag säger att det är gott att blanda ner lite rivet äpple i hummusen? Jag tycker i alla fall det... och bre det på en riskaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar