fredag 27 april 2012

Polenta...typ pizza!



Saftig polentabotten och pizzatopping


Jodå, jag rodnar lite när jag postar detta. Ni måste ju tro att jag knappt äter något annat än pizza. (Det gör jag faktiskt!) Men det var så spännande när jag hittade ett recept med polentabotten till en glutenfri pizza. Måste jag ju prova, tänkte jag. 


Nu tycker jag att den här rätten blev jättegod och jag kommer helt klart att göra den igen. Men om man ska kalla den för pizza...? För den glutenintolerante som suktar efter "The Big Pizzaexperience" kanske inte detta blir val nr 1. Men prova för sjutton att göra denna polenta..typ pizza nån gång för det är jättegott på sitt eget vis!


Välj topping efter humör. Här är det quornfärs, tomater, svarta oliver och fetaost

Polenta pizzastyle
1 pizza/ 2 port:
Botten:
100 g polenta
3,5 dl buljong (ganska stark)
1 msk olja
salt
peppar
torkad oregano

Toppingförslag:
sojafärssås eller quornfärssås (ej för rinnig så att bottnen blir blöt)
tomater
svarta oliver
ost/fetaost/vitlöksfärskost

Gör så här: Koka upp buljongen och vispa ner polentan, olja, salt och kryddor. Sjud på svag värme ca 6-7 minuter tills polentan är tjock och jämn. Rör om regelbundet. Häll polentan i en bakplåtpappersklädd pajform och bred ut tunt. Låt svalna något innan du sätter den i kylen för att stelna och kallna i ca 30 minuter.
Jag råkade faktiskt glömma att ha i oljan, men tyckte att resultatet blev jättefint ändå!

Sätt ugnen på 225- 250 grader. Ta ut polentan och stjälp upp den på ett bakplåtspapper där du strött ut lite polentagryn i botten. Lägg på pizzatoppingen och skjutsa in i ugnen ca 15- 20 minuter tills pizzan fått fin färg. Skär i bitar och servera. Vill du göra pizzan utan ost blir det också gott. Man kan också använda vegansk (färsk)ost.

Originalreceptet som jag utgick ifrån och ändrade om lite i hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar