onsdag 4 januari 2012

Härligt solig polentakaka med mandel och citrus!

Idag är det en riktigt mörk och kulen januaridag. Himlen är blygrå och det snöar som sjutton och jag minns inte när jag såg solen senast. Jag vill ha solsken, NU!! Men om det inte går att ordna på det vanliga viset så får jag väl fixa det på egen hand... Med den här härliga saftiga gyllengula, lite tuggiga polentakakan som är fullproppad med både antioxidanten C- vitamin i form av citron och apelsin och antioxidanten E- vitamin som finns i sötmandeln! Polenta, mandel, apelsin och citron...mmm... smakar lika härligt som det låter :)


Det doftar också underbart i köket när du gör den här kakan lovar jag, hjärtat kan inget annat än att glädjas och solen kikar fram fast det är snökaos. Servera kakan till ditt eftermiddagste, lite ljummen med en klick crème fraiche, eller vaniljglass eller min personliga favorit: en blandning av vispad grädde och kesella (kvarg), jättefräscht! 


Let the sunshine in!!


Det går lättast att mala mandlarna i en mandelkvarn. Du behöver inte skålla mandeln först. Kakan är dessutom naturligt glutenfri och kan lätt göras mjölkfri om du byter ut smöret mot mjölkfritt smör eller margarin.

Solig polentakaka med mandel och citrus
100 g sötmandel
1 2/3 dl socker
100 g smör eller margarin
2 ägg
rivet skal och saft från en citron gärna KRAV- märkt
rivet skal och saft från en apelsin gärna KRAV-märkt
1 dl polentagryn
1 tsk vaniljsocker
3/4 tsk bakpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med avtagbara kanter, ca 1 1/2 liter, med lite polentagryn. 
Tvätta citronen och apelsinen i ljummet vatten och riv skalet, försök att inte få med något av det vita, det smakar ganska beskt. Mal sötmandeln med hjälp av en mandelkvarn.  
Rör socker och fett poröst i en bunke och blanda sedan ner äggen, citronsaft och apelsinsaft.
Tillsätt mandelmjölet, rivet citronskal och rivet apelsinskal.
Blanda samman polentagryn, vaniljsocker och bakpulver och rör ner det i äggsmeten.
Fördela smeten någotsånär jämnt i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min tills kakan fått färg och släppt lite från kanterna.
Detta är en av de där kakorna som blir godare och godare efter några timmar, så gör den gärna en dag i förväg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar