söndag 22 januari 2012

Ny spännande maträtt! Tzaynuggets!

Tzaynuggets med två dipper: hummus och hemmagjord hamburgerdressing


Sallad på hel bulghur, inlagd röd paprika och hackad ruccola

Tzaynuggets, up close and personal...

Blev till slut lite trött på de vanliga sättet att tillaga tzaybitarna på... Förpackningen låg och tryckte inne  i frysen och tjurade och gav mig dåligt samvete varje gång jag gjorde mig ett ärende dit. Kom då plötsligt på att testa att panera tzaybitarna och vips har vi en heeeelt ny maträtt. Easy peasy att göra i ugnen och krispiga och goda blev dem! Servera gärna till någon fräsch sallad, ett par coola dipper och citronklyftor.


Tzaynuggets
Obestämd mängd, jag gjorde ca 25 st:
Tzaybitar
pankosmulor eller ströbröd
salt, peppar, paprikapulver
ägg alt. sojagrädde
rapsolja

Gör så här: Doppa tzaybitarna (tinade om de varit frysta) i uppvispat ägg och sedan i en blandning av pankosmulor eller ströbröd, som du kryddat upp lite extra med t ex salt och paprikapulver. Lägg de panerade godbitarna i en lätt oljad ugnsform. Ringla några få droppar olja över- behövs verkligen inte några stora mängder! Ugnsbaka nuggetsbitarna i 225 grader i ca 25 minuter. Vänd på bitarna en eller två gånger under tiden. De är klara när de ser härligt gyllenkrispiga ut. Ät och njut!

Obs! Vill du panera utan ägg? Prova att doppa tzaybitarna i lite sojagrädde/mjölk eller vatten utblandat med maizena innan du doppar bitarna i ströbrödet.


Undrar du vad tusan tzay är för något? Se här ett tidigare inlägg där jag lagade tzayspett- gott det också!- och där jag beskriver konceptet lite grand samt filosoferar över buddhistmunklivet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar