lördag 7 januari 2012

Jag och min kronärtskockspaj

Jag har gjort det förut och även innan dess och jag gör det igen. Man återvänder ständigt till sina favoriter, inte sant? En filodegspaj. Den här gången med en god och ganska enkel fyllning: kronärtskockshjärtan, purjolök, ägg, gräddmjölk, parmesanost, salt, peppar. Jag och min kronärtskockspaj, det är allt som krävs för en finfin gyllenfrasig lördag det!


A nice little ménage à trois: kronärtskockshjärtan, purjolöksringar, parmesan

Gör så här: Lägg en 4 -5 filodegsark i pajformen, pensla lite med olja mellan varje lager. Häll i fyllningen och strö över riven ost. Baka av pajen på 200 grader i ca 35-45 minuter. Tiden beror mycket på hur fort fyllningen blir klar. Passa noga så att filodegen inte bränns, täck över den med aluminiumfolie alt. bakplåtspapper när den fått tillräckligt med färg och fortsätt grädda tills pajen är färdig. En grönsallad till och en läskande dryck, citronvatten eller ljus öl kanske?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar