måndag 22 oktober 2012

Rågbaguette, helt rätt!

Fortsätter på rågtemat idag (se förra inlägget om rågmjölsgröt om du undrar) med en plåt rejäla rågbaguetter. (Älskar min baguetteplåt btw...) Köpte en sådan där snabb rågsurdeg som Kronjäst säljer för omkring tjugolappen. Snabbt och lätt och man behöver inte bestämma sig fyra dygn i förväg för att man ska baka surdegsbröd... Det gillas!!





Rågbaguetter
4 st:
1 ask rågsurdeg
25 g vanlig jäst
5 dl kallt vatten
1 msk rapsolja
6 dl grovt rågmjöl
ca 6-7 dl vetemjöl, gärna vetemjöl special
3/4 msk salt

Gör så här:  Enklast är om du följer anvisningarna på botten av surdegsasken, men OBS! att jag hade mer rågmjöl och mindre vetemjöl än grundreceptet där... Arbeta degen väl i ca 10 minuter i maskin eller med elvispens degkrokar. Låt jäsa minst 2 timmar, jag jäste 3 timmar.

Dela degen i 4 lika stora bitar och baka ut till baguetter. Du kan vrida dem, det gör alltid jag för jag brukar inte lyckas baka ut perfekt jämnt och fint och det märks mindre då, hehe.. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt eller baguetteplåt och låt jäsa under duk ytterligare drygt en timme. I god tid innan sätter du på ugnen på 250 grader.

Skåra baguetterna några gånger med vass kniv sekunderna innan du skjutsar in plåten mitt i ugnen. Sänk genast värmen till 225 grader. Spraya gärna baguetterna med vatten (fyll en blomsterprayflaska till detta ändamål) strax innan och ett par gånger under gräddningstiden, ca 20-25 minuter, tills baguetterna fått fin färg och en underbar doft av nybakat bröd spridit sig i hemmet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar