måndag 8 oktober 2012

Liten retro-zucchinirätt

Färsfylld zucchini känns ganska retro för mig av någon anledning. Kan vara en sådan där "typisk rätt"  jag kunde känna för att laga till middag för en femton år sedan, när jag på allvar började hemmakocka... Det känns verkligen längesedan jag åt något liknande det här sist!! 

Min zucchini idag är fylld med quornfärsröra (quornfärs+ färdigkryddad tomatsås + en skvätt sherryvinäger, en liten sked honung, lite salt och peppar) och toppad med getost och timjan. Tycker man inte om quorn så blir det lika gott med sojafärs! 

Gör så här: Välj en medelstor zucchini för två personer som du halverar och ugnsbakar med lite raps- eller olivolja i 200 grader, ca 30 minuter. Gröp ur kärnorna. Dessa kan du antingen kasta eller blanda ner i färsen som du vill. Salta och peppra lätt i halvorna innan du fyller dem med färsröran. Toppa med smulad getost och låt även några stjälkar timjan gå ner i formen bredvid zucchinin. Fortsätt baka i ugnen tills osten smält och zucchinihalvorna är genomvarma. Servera till en fin sallad  med  t ex  tomatklyftor och ett gott bröd! Yummie

Timjan och chèvre

Tätt, tätt ligger vi

och väntar på att bli uppätna

Ett par tips! Man kan även fylla zucchinin med färsröra som blandats ut med kokt ris, eller kokt bulghur. Då blir det både lite billigare och matigare. Och istället för quorn- eller sojafärs kan man blanda en röra med kokta små linser (bruna eller gröna), det blir också riktigt gott! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar