söndag 14 oktober 2012

Ett gott äppel- och valnötsbröd i långpanna


Rågiga rutor med äpple och valnötter

You can really taste the apple!!

Bakade ett gott och lättbakat bröd med äpple och valnötter i igår som jag gärna delar med mig av. Det är ett enkelt rågsiktsbröd som får kalljäsa några timmar i köket (25 g jäst till 5 dl kallt vatten, en halv dl eller så brödsirap, 1,5 msk malda brödkryddor, 1 msk flytande margarin, en tsk salt, rågsikt och en liten andel vetemjöl till utbakningen).
     Efter en timmes jäsning kom jag plötsligt på att jag ville göra brödet lite roligare och skalade två äpplen (Aroma) som jag skar i cm-stora tärningar och rörde ner i degen tillsammans med en stor näve grovt hackade valnötter. (Naturligtvis ska  äpplena och valnötterna få gå med från början nästa gång!) 
     Sedan när degen jäst färdigt (typ 3 timmar totalt) tryckte jag bara ut den på ett bakplåtspapper, ett par, tre cm tjockt, lade i en långpanna, skårade i rutor och lät jäsa ytterligare en halvtimme. Slutligen  penslades brödet lätt med sirapsvatten innan det skjutsades in i ugnen på 225 grader tills det var färdigt. 

Jag föredrar ju att låta bröd jäsa länge, gärna över natten (eller hela dagen om du sätter degen på morgonen innan du går till jobbet/skolan) i kylskåpet, med kallt degspad istället för ljummet. Bröd blir så goda när de får jäsa länge! Men brödet blir gott även om man skulle jäsa det på "vanligt" vis. Det är ju inte alla gånger man planerar så noga i förväg, lusten att baka ett bröd kan ju komma över en helt plötsligt t ex. en regnig höstdag när tv:n gått sönder... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar