måndag 23 maj 2011

Gött mos!

...eller vad man säger. Med sötpotatis blir moset såklart lite sött och det passar bra till en lite kryddstarkare korv. Hade mina förhoppningar på den här sojachorizon från Hälsans kök. Den var god, men verkligen inte så kryddig som man vill att en chorizo ska vara...


Sötpotatismos med gräslök, sojachorizo med ketchup, sallad med äpple

Sötpotatismos
4 port:
500 g sötpotatis
500 g vanlig potatis
1 dl oatly iMat, havregrädde eller matlagningsgrädde
klippt gräslök
salt, peppar

Gör såhär: Skala, skär i bitar och koka bägge potatissorter i lättsaltat vatten i samma gryta. Häll av vattnet och mosa potatisen. Själv tycker jag att en potatispress är det överlägset bästa sättet att göra potatismos på, men så är jag en sån som rynkar på näsan åt klumpar i moset också... Häll i grädde, gräslök. Salta och peppra efter smak. Blanda runt och värm upp moset. Klart att servera!

Sötpotatis är en verklig delikatess tycker jag. Trots sitt namn är sötpotatisen inte släkt med vanlig potatis! Den är väldigt nyttig, rik på karoten som är ett förstadium till A- vitamin. Det äts en hel del sötpotatis i asien och i latinamerika, där den är en basvara. Det vanligt är att man ugnsbakar den och serverar den med kanel och en klick smör som mellanmål.

En intressant japansk dessert på sötpotatis som jag har haft ögonen på ett tag men ännu inte hunnit testa är denna: http://www.japantillbords.se/2010/02/sotpotatis-som-dessert-sott-och-mattande/ men den kommer jag absolut att prova en vacker dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar