lördag 9 april 2011

Okej, nu ska jag erkänna...


En av mina starkare drivkrafter i köket är min lättja... De bästa rätter jag någonsin totat ihop har kommit till genom att jag stått där och blängt på en kornmjölspåse, en burk oliver och en ättiksflaska och tänkt att: nej, tusan det SKA gå att komma på något gott att göra med det här, utan att jag ska behöva pallra mig iväg och handla!
Japp, lat är jag.

Ett annat sätt lättjan kan yttra sig på är t ex detta kraftsparande sätt att göra paj på.
Så genuint glad jag blev när jag en dag fick nys om att man kan ju göra en paj med filodegsbotten, istället för vanlig pajdeg. Inget jobb alls nästan! Bara att tina en rulle filodeg, lägga ut ett ark i taget i en pajform eller annan ugnsform och pensla med lite olja. 4 ark gick åt idag. Resten kan man spara ca 5 dagar i kylskåpet invirat i plast, om man inte orkar (eller hur?) använda upp degen med en gång i någon annan rätt. (Som t ex mumsiga fetaostfyllda filodegsrullar. Dessa kan man ju göra en annan dag).

Fyll den som en vanlig paj. Fyll den med din favoritfyllning. Eller din mormors favoritfyllning. Gör en Quiche This eller en Quiche That. Eller fyll den med gyllene morötter!

Morotsfylld filodegspaj:
4 port

4 tinade ark filodeg (men tyvärr måste man tina hela rullen)
3 ganska maffiga grovrivna morötter
1 mellanstor strimlad gul lök
2 vitlöksklyftor finhackade eller rivna (beroende på hur mycket du gillar vitlök)
1 burk lätt crème fraiche
2 msk tomatpuré eller 3 msk chilisås
1,5 dl riven ost (idag hade jag Västan 10%, men ta vad du har lust med)
en handfull oliver (jag tog gröna men tänker inte bråka om du hellre vill ha svarta...)
torkad oregano minst 1 msk
och som en tribut till mina citrontokiga väninnor:
saft och rivet skal från en halv obesprutad citron
salt och svartpeppar efter smak
olja att pensla arken med och steka i

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Fräs löken i lite olja i stekpannan tills den blir mjuk och glansig. Häll ner morötter och vitlök och låt mjukna några minuter i pannan.
Tag bort pannan från värmen och låt svalna lite innan du rör ner tomatpuré (eller chilisås), lätt crème fraiche och riven ost. Tillsätt smulad oregano, ner med citronsaft och -skal och smaka av med salt och peppar efter håg och vilja. Krydda inte för mesigt, fyllningen behöver lite schwung!

När man arbetar med filodeg får den inte torka ut, så täck över rullen med en lätt fuktad kökshandduk om du inte jobbar snabbt. Lägg ner filodegsarken ett i taget i en pajform. Pensla med lite olja över varje ark innan du lägger på nästa och låt degen hänga ut över kanterna (se bild nedan).
Åh! Jag älskar känslan av den sidenmjuka degen under fingrarna, så kall, så tunn, så pudrig! Hur lyckas de få den så tunn utan att den går sönder? Duktiga duktiga greker!  Vira in resten av rullen i plastfilm och förvara i kylen. Glöm inte bort den nu utan planera in något annat att göra med den. Eller gör ännu en paj imorgon...


Fyll nu pajen med pajfyllningen. Peta ner oliverna lite här och där. Grädda slutligen pajen mitt i ugnen ca 25 minuter. Passa noga så att kanterna inte blir för bruna, de mörknar fort men man kan täcka över formen med aluminiumfolie eller ett bakplåtspapper om det ser ut att brännas.

Servera med förslagsvis en god sallad och kokta ägghalvor.

En annan vinst med min kraftsparande paj är att i ett vanligt pajskal har man 150g smör eller margarin. I en filodeg används vetemjöl, vatten, majsmjöl och salt. Fler kcal över till efterrätten, med andra ord ;)
Jag tänker t ex unna mig en liten fruktsallad på björnbär och päron toppat med riven mjölkchoklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar