söndag 12 juni 2011

Nybakade jumbokubb i sommarköket

Välkommen till mig här i sommarköket! Har rest till Halmstad där jag ska sitta hus- och kattvakt de närmaste tre veckorna, inget dåligt "sommarjobb" det kan jag tala om!

Husets och katternas ägare har begett sig till Kalifornien för att utforska och fotografera i nationalparkerna där och eftersom jag älskar att laga mat och baka på bortaplan, hann planet väl knappt lyfta innan jag drog fram mjölpåsen och matberedaren!

Bakade dessa jumbokubb på ca tjugo minuter, inklusive gräddning. Att de råkade bli kingsize var helt oavsiktligt (måste ha varit en himla fart i hjorthornssaltet) men då blir de ju som en tribut till mina kära släktingar, som just nu sitter på flygplanet till San Francisco - Allting är ju BIG over there?

Några jumbokubb chillar i trädgården
Kubb
ca 20 st

7 dl (ca 425 g) vetemjöl
1 1/2 dl socker
2 tsk hjortornssalt
ev 5-6 rivna bittermandlar (eller 1 tsk vaniljsocker, eller rivet citronskal)
125 g smör eller margarin
1 ägg
1 1/2 dl mjölk
garnering: pärlsocker

Gör så här: Sätt ugnen på 225 grader och mät upp mjöl, socker, hjorthornssalt och eventuellt bittermandel i en skål. Fördela matfettet i mjölblandningen med fingertopparna, en gaffel, eller allra smidigast: i en matberedare till en smulig massa. Tillsätt ägg och mjölk och arbeta snabbt ihop till en deg.

Rulla ut degen på ett mjölat bakbord, i en ca 40 cm lång lite utplattad rulle. Skär i ca 2 cm breda bitar. Doppa ena snittytan i pärlsocker och lägg bitarna på plåtar med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 12- 15 minuter och låt svalna på galler utan bakduk.

1 kommentar:

  1. Åh! Kubb :D Vilka barndomsminnen. Det var typ det enda min mamma kunde baka haha

    SvaraRadera