onsdag 22 juni 2011

Indisk kärlekskanin

Indiskt à la 80- tal

Sitter fortfarande hus- och kattvakt åt min kära moster och hennes man i Halmstad när de är i Kaliforniska vildmarken och roar sig med att leta efter björnar och dylikt.
Själv roar jag mig med att bläddra igenom deras kokböcker, allra helst de från 70- och 80- talen. Igår t. ex. fångades min blick av curryrätten "Indisk kärlekskanin" i boken 
"Festliga grytor & gratänger" av Barbro Lönnegren (utgiven 1987 av Bokförlaget Semic).

Nå, när det står i ett recept: "1 djupfryst kanin, ca 1 kg" så blir man som vegetarian knappast dödssugen precis, men i det inledande stycket försäkrar Barbro oss om att kaninen kan om det kniper bytas ut mot kyckling. Och kyckling kan i alla fall i min vegovärld bytas ut mot exempelvis quorn. Så jag ger er Indisk kärleksquorn istället. Kanske ett inte lika fantasieggande namn (?), men smaken klagar jag då inte på!

Indisk kärleksquorn
4 port:
1 paket (300 g) Quornstrimlor eller quornbitar (möjligen sojastrimlor)
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
2 msk rapsolja
1-2 tsk curry
chilipeppar eller cayennepeppar eller liknande
1 röd eller grön paprika i små tärningar
1/2 zucchini
3-4 dl grönsaksbuljong tärning eller fond
1 dl Oatly iMat eller matlagningsgrädde
1 dl russin
1-2 äpplen i små tärningar
saften av 1/2 citron
cashewnötter
ev. färsk koriander
garnera med citronskivor
servera till kokt ris

Gör så här: Fräs löken och vitlöken mjuk och glansig en gryta tillsammans med curryn.  Lägg i paprikatärningar, zucchinibitar och fräs ytterligare några minuter tills grönsakerna mjukna något. Tillsätt sedan quornstrimlorna. Rör ner russin och äppeltärningarna. Dofta över chilipeppar och häll över buljongen. Låt sjuda några minuter tills även äppelbitarna mjuknat och häll i iMat eller matlagningsgrädde och justera smakerna med lite pressad citron. Servera kärleksquornen till nykokt ris. Strö gärna cashewnötter och koriander över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar