lördag 4 juni 2011

Drömgod risotto - ai limone e carciofi

"Jag är en underbar kvinna!" utbrast jag två gånger idag: en gång när jag stod och totade ihop den här förbaskat goda risotton och den andra gången när jag satt och åt den.
Inte för att jag normalt brukar skryta om mig själv i riktigt så här grandiosa mått, men idag så kunde jag helt enkelt inte bärga mig utan lät komplimangerna flöda ;)

Ska du bara göra en risotto i år så gör en med citron och kronärtskocka, det är vad jag tycker. Risotto kan vara mäktig mat men denna variant gör risotton ovanligt fräsch och inte så tung.



Risotto med citron och kronärtskockor...

... och en enkel sallad till


Risotto med citron och kronärtskockor
2 portioner
Gör risotton enligt beskrivningen på baksidan av rispaketet, så får du mängderna anpassade till just ditt ris. Jag använde idag Saltå Kvarns arborioris. Glöm inte att halvera mängderna om du ska göra för två personer istället för fyra...

arborioris eller annat risottoris
gul lök
grönsaksbuljong
vitt vin
(parmesanost)
salt och svartpeppar

smaksättning: 
skal av 2 små ekologiska citroner och saften av 1
1 burk marinerade kronärtskockshjärtan (Zetas t. ex.) avrunna och strimlade ca 1,5 cm

Gör så här: Laga till risotton enligt anvisningarna på förpackningen, men rör inte ner någon parmesan mot slutet. Man kan istället ersätta parmesanen med en matskedsstor klick smör.* Tillsätt citronskal och saft och rör ner kronärtskockshjärtana. Justera med lite salt och nymalen svartpeppar. Servera risotton genast och glöm inte att överösa dig själv med storartade komplimanger!

*Sedan kan man om man vill servera hyvlad parmesanost ovanpå risotton, vilket blir alldeles utmärkt men att ha riven ost i förtar lite av den fina fräscha citronsmaken.

Desserten idag blev några hallonbåtar, som jag av någon konstig anledning
gått omkring och haft cravings efter i flera dagar nu...

  

2 kommentarer:

  1. Nu när både du och Carita har lovordat denna risotto så måste man ju liksom prova! Låter ju fantastiskt gott och smart att ha i kronärtskockor.

    SvaraRadera