fredag 24 juni 2011

Somliga plockar blommor...

...andra trillar bullar på midsommarafton. Jag vet ju redan vem jag vill gifta mig med, så jag behöver inte plocka sju sorters blommor. Medan jag väntar på att han ska bli ledig så sysselsätter jag mig med rabarbersyltbullar...

Med lite hjälp av min förste bulltrillarassistent Magnus skapade vi denna småblåsiga midsommaraftonsförmiddag detta myller av sötnosar!

Ett helt myller med rabarbersyltbullar!


Rabarbern fick vi händelsevis av min mamma och för att göra rabarbersylten, smälte jag igår kväll ihop ca 300g rabarber och 2 dl socker i en kastrull, kokade ner det till syltkonsistens och spetsade med lite citronskal.

Rabarbersyltbullar
ca 28 st:
50 g jäst
4 dl mjölk
125-150 g smör (jag bakar oftast med Bregott)
1 ägg
1 dl socker
1/2 tsk salt
1-2 tsk malen kardemumma
ca 15 dl liter vetemjöl
Fyllning: rabarbersylt
Pensling: 2 uppvispade äggulor

Gör så här: Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till ca 37 c (fingervarmt). Smula jästen i en bunke och rör ut med lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet, socker, salt och kardemumma. Vispa upp ägget lätt och rör ner det. Tillsätt nästan allt vetemjöl och arbeta till en smidig deg, ca 5 min i maskin. Strö över lite mjöl och låt jäsa ca 45 minuter under bakduk.


Dela degen i ca 30 bitar och forma till runda bullar. Placera dem på bakplåtspapper. Låt jäsa 30 minuter.
Gör en grop i bullarna med fingret och fyll varje grop med ca 1 tsk rabarbersylt. Pensla med uppvispad äggula.


Grädda bullarna i 225 C, ca 10 minuter i mitten av ugnen. Tag ut och låt svalna på galler.



Detta mina vänner är en väldigt, väldigt god bulle :) Glad Midsommar på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar