torsdag 9 juni 2011

Svalkande sportdryck!


Nu är det varmt! Igår när jag gav mig ut på min dagliga träningsrunda, som denna gången var en megalång rask skogspromenad, höll jag på att få värmeslag! Man måste komma ihåg att dricka mycket i värmen, särskilt om man utför något slags sportande för det är viktigt att få i sig det vatten och de salter man svettats ut. Idag är jag bättre förberedd: har blandat ihop en svalkande sportdryck som fått ligga en stund i frysen för att bli riktigt kall och skön.

Receptet är ett vanligt "grundrecept på sportdryck", lösningen blir 6-8% vilket är ungefär detsamma som hos köpta sportdrycker. Jag gillar att smaksätta med både 1 msk citron och 1 msk lime. Att smaksätta med saft har jag faktiskt aldrig provat, men det är kanske gott det också. Även om du inte ger dig ut för att träna, utan bara är ute och rör på dig, eller åker till stranden, så kan den här drycken vara bra att ta med sig i sommar!


Svalkande sportdryck:
1 liter

1 l vatten
60- 80 gram Dextropur (druvsocker)
eller maltodextrin
1-1,5 krm salt
Smaksätt med till exempel 2 msk pressad citron,
lime eller koncentrerad saft


Här är några saker man kan tänka på vad gäller träning och vätskeersättning:

SVAL DRYCK med en temperatur mellan 15-22 grader absorberas bäst av kroppen. Vid varm omgivning den lägre temperaturen och vice versa!

UNDVIK KOLSYRADE DRYCKER som törstsläckare före, under och efter träning då det kan ge magproblem. Många upplever att de kan dricka en mindre mängd kolsyrat än annan dryck och då ökar risken för uttorkning.

TÄNK PÅ ATT LIGHTDRYCKER ger väldigt lite kolhydrater och kan därför inte bidra med värdefullt socker till kroppens förråd i muskler och lever.

FRUKTJUICER innehåller 10-15% kolhydrater vilket är för hög halt före och under träning. Koncentrerade drycker som till exempel läsk eller juice, tas upp långsammare. Det leder till att kroppen inte kan tillgodogöra sig vätskan så snabbt och det är lätt att få problem från magen. Fruktjuice passar däremot som dryck efter träningen.


Och här finns en bra sida där du kan läsa mera om hur man vätskar rätt när man tränar:
http://www.idrottsledare.nu/_docs/kost5.pdf


2 kommentarer:

  1. Sv: Jo de blev lätt creme fraiche då jag inte ville ha allt för mycket grädde i haha :P Jordärtskockorna var helt ok, tror dock inte de kom till sin rätt helt i denna rätt. Måste prova en puré och soppa också. Har du nå bra recept?

    SvaraRadera
  2. Inte sådär på rak arm nej, förutom att prova ugnsbaka dem hela som jag gjorde, det blev smaskens :)

    SvaraRadera