måndag 27 juni 2011

Hemmagjord Ginger Ale

Hemmagjord ginger ale med jordgubbar och lime

För ett tag sedan var jag inne på den fina bloggen Trattoria och såg att Karin gjorde en egen ginger ale. Åhå, tänkte jag, det måste jag (som är en stor ingefärafantast) ju också prova! Så nu när jag kom åt att handla mig en jättestor, saftig och fin ingefärsbit satte jag den planen i verket!

Ginger ale
ca 10 cm skalad färsk ingefära
1 dl socker
1 l kokande vatten
saft av 2 citroner
ca 1 l kolsyrat vatten

Gör så här: Koka upp vattnet. Pressa citronerna i en stor skål, skala ingefäran och skär upp den i tunna skivor och lägg tillsammans med citronsaften. Häll över sockret och häll därefter över det kokande vattnet. Rör tills sockret har löst sig och låt stå i minst två timmar. Det smakar allra bäst om det får stå över natten. När du skall servera blandar du ut saften med ca 1 l kolsyrat vatten. (Smaka dig fram till den styrka du sjäv föredrar).
Karin tipsar om att man ska servera med massor av is, limeskivor och myntakvistar! Myntan var slut i butiken idag, så jag körde en variant med jordgubbar istället, blev bra det med.

Att ingefäran är en antioxidantspäckad krydda (rot) vet ni kanske redan. Den innehåller en massa ämnen överhuvudtaget! Framförallt innehåller den en fenol som kallas gingerol (vilket är en antioxidant).

Ett annat ämne i ingefäran heter zingeron. (Och det låter som en humanoid livsform i Star Trek, men jag kollade och den finns åtminstone inte listad i Memory Alfa). Zingeron är milt inflammationshämmande och därför används ibland ingefära i kosttillskott mot ledbesvär som artrit. Dessutom använder man med varierande framgång ingefäran till att dämpa illamående, som t. ex. åksjuka. Den illamåendedämpande förmågan har jag själv goda erfarenheter av.

Här kan du läsa mer om ingefäran:

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/183
http://www.ortblomman.com/ortbiten/ingefara.html

Och om jag nu råkade (återupp)väcka ditt intresse för Star Trek kan du alltid roa dig här en stund:
http://memory-alpha.org/wiki/Portal:Main

2 kommentarer:

  1. Huvvaligen va spännande! Hörru förresten, ser att du har tillgång till en massa fläder. Ska du int ta och göra en fläderchampange? Såg att pickipicki hade gjort en som verkade fab :P

    SvaraRadera
  2. Mjo... det låter ju jättespännande! Om jag hinner så ska jag försöka göra nåt med fläder i alla fall:)

    SvaraRadera