fredag 6 maj 2011

Den fantastiska morotstzatzikin

Medurs: morotstzatziki, foccaccia med citron, fänkålsfrön och rödlök, en fylld chilifrukt och sojacocktailkorvar
Igår startade Annas (http://blogg.vk.se/matglad)  och min studiecirkel i Grön Matlagning, där vi i cirkeln lagar vegetarisk och klimatsmart mat. Vi ska träffas totalt fyra torsdagar i maj. Det var verkligen jättroligt och spännande att träffa de matintresserade och som det visade sig, kunniga och trevliga deltagarna! Jag och Anna blev jätteimponerade.

Det kändes som om timmarna bara flög iväg, men vi hann ändå med riktigt mycket!
Under denna vår första träff lagade vi olika dippar och röror (t. ex. hummus, salsa romanesco, ärtpesto och rödbetsröra) och det bakades foccaccia i olika varianter och vitlöksbröd som vi sedan åt tillsammans med alla rörorna. Alla rätter blev så goda och lyckade och det såg så färgglatt och vackert ut på tallriken! Nästa gång ska jag försöka komma ihåg att fotografera maten också...

En annan av rörorna som vi gjorde var den här morotstzatzikin. Bye, bye coleslaw, tänkte jag när jag fick smaka den här! Superfräsch med morot, äpple och citron och den kommer jag att servera till många, många saker framöver, inte minst till grillat. Tror att den kan passa till nästan allt: som tapas, till bröd, grillade grönsaker, korvar och vegokorvar eller burgare, fisk, kyckling, kött...

Själv blev jag så inspirerad av allt gott våra deltagare lagade så jag gjorde lite av en repris av gårdagen till ikväll. Bakar lite foccaccia med fänkål och rödlök och serverar den fantastiska morotstzatzikin och lite annat småplock till, som små läckra cocktailkorvar (sojakorvar) och ricottaostfyllda röda chilifrukter som jag hittat på delikatesshyllan i affären.

Morotstzatziki
Mängden kan förstås enkelt både halveras eller dubblas efter behov:

2,5 dl turkisk yoghurt
1 riven stor morot
1/2 skalat rivet äpple eller 1 litet
1 pressad vitlöksklyfta
skal från 1/2 ekologisk, obesprutad citron
salt och svartpeppar

Gör så här: Blanda ihop alla ingredienser. Smaka av med salt och svartpeppar och ställ svalt en stund. Och sätt dig på en stol framför kylskåpet och sucka och längta tills det blir dags att äta ;)

1 kommentar:

  1. Börje Ahlberg6 maj 2011 kl. 20:04

    Man kan även ta en papaya istället för morot samt lite chilli.

    SvaraRadera