lördag 14 maj 2011

It's bangers and mash-time, baby!

Vegetarian (also vegan) oregano & basil sausages


Vegetarian sausages, muskotkryddat potatismos, syrad vitkål, sallad


Jopp. Idag blev det korv med mos till middag. Eller som engelsmännen äter det: bangers and mash. Alla som känner mig det microminsta vet att jag är helt galen i att köpa nya (eller för mig nya, tidigare oprövade) matvaror! Idag handlade jag på ett Coop som jag inte brukar besöka så ofta och fick ögonen på de här veggokorvarna från Vegideli. Riktigt små, korta, tjocka sausages englishstyle! Kryddade med oregano och basilika.
"Åh, måstemåstemåste smakas..." var sedan min enda tanke nästan hela vägen till kassan.

Korvarna är baserade på veteprotein och sojaprotein och innehåller inte härdad vegetabilisk olja vilket är ett jätteplus, då så många så kallade köttersättningsprodukter innehåller mängder med dålig härdad olja! Smakade jättegott, väldigt mycket av oregano och basilika men också av mejram, som annars traditionellt smaksätter många köttkorvar. Konsistensen var också väldigt korvlik. Per 100g är proteinmängden 20.6g, kolhydrater 9.1g, fett 14g. Det är 8 st i paketet och det är lagom med 2(3) korvar till en vuxenportion. Jag åt mina med potatismos kryddat med muskotnöt, syrad vitkål och senap och ketchup och kände mig på det hela taget ganska lycklig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar