fredag 27 maj 2011

Moghrabiahsallad

Känner ni till att det finns en sorts stor couscous som heter moghrabiah, även kallad pärlcouscous? Moghrabiah med ursprung i östra medelhavsområdet (framför allt hittar man den i det libanesiska köket) och vanlig couscous, är liksom spaghetti helt gjord på durumvete, så couscous är egentligen en slags småkornig pasta! Och moghrabiah känns faktiskt lite pastalik när man tuggar på den. Jag tycker nästan att den är godare än vanlig couscous om jag ska vara ärlig. Kan eventuellt ha något att göra med tidigare "mindre lyckade" couscousexperiment i mitt mörka förflutna....hm.

Just dessa dagar pluggar jag inför terminens sista tenta: "dietetik med sjukdomslära inom pediatrik" och har helt klart svårt att få tid över till matlagning och bloggande! En enkel men ganska stadig lunch blev det i alla fall: taboulehinspirerad sallad på de här goda och lite tuggiga "pärlorna" med bl a fräsch mynta och citron och lite småplock som jag hittat i kyl och frys.

Moghrabiahsallad med sällskap

Min moghrabiahsallad
Lagom mycket för en styck hungrig student:
1 dl moghrabiah
buljong eller vatten
en skvätt rapsolja
en skvätt citronsaft
färsk mynta
bladpersilja eller vanlig persilja
salt och svartpeppar
ev. spiskummin
ev. små tomatklyftor, små gurktärningar, strimlad salladslök

Gör så här: Koka moghrabiahn enligt anvisningarna på förpackningen. Jag kokar gärna min i lite grönsaksbuljong. Spola av med kallt vatten och låt rinna av. Blanda pärlorna med en skvätt rapsolja, en skvätt citron, salt och peppar, eventuellt en liten doft spiskummin (men ta det lugnt med den för spiskummin är en ganska dominant krydda). Blanda ner massvis med  finhackad färsk mynta och bladpersilja. Sedan kan man ha i tomater, gurka eller salladslök om man känner för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar