onsdag 4 maj 2011

Roy-boss!!

En tekopp full med solsken?
Gillar ni rooibos-te? Jag gjorde inte det förut, men nu börjar jag bli mer och mer förtjust i det! I min favoritmugg på bilden ovan, ser ni rooibos i en teblandning som heter "Lingonlängtan" med torkade bär i. Teet smakar lite syrligt friskt och fruktigt. Rooibos betyder just "röd buske" men är inte alls släkt med den vanliga tebusken och innehåller inte heller koffein så det är ett utmärkt dryckesval för en stissig spaz som jag, haha!

Rooibos är rikt på antioxidanter och mineraler, precis som grönt te. Jag tycker att det smakar gott kallt också som ett osötat alternativ till måltidsdryck. Barn brukar gilla det här teet även om de inte gillar vanligt te eller grönt te. Rooibos växer faktiskt bara i Sydafrika och uttalas roy-boss (och av någon anledning tycker jag att det är nästan lika kul att säga, som att skriva vad teet heter).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar