måndag 16 maj 2011

Kruskavelpartaj: Norrländska hällakakor

Nu ska vi inte hänga upp oss på att brödkakor ska vara runda...

För några veckor sedan då jag gjorde en smärre köksskåpsinventering hittade jag en del saker jag inte ens visste att jag ägde... Som t. ex. ett zestjärn, en förpackning O'boy med utgångsdatum juni 2008 och en KRUSKAVEL! Och med denna superfina kruskavel har jag nu kavlat ut 6 stycken superfina hällakakor som superduktiga jag har bakat alldeles själv. Och det är faktiskt en big deal, då jag har bakat bröd i snitt 3 ggr om året de senaste åren. (Pizzadegar räknas inte).
Hm... anar att en ny Nina håller på att dagas, jag bakade ju faktiskt briocher och  foccaccia också för inte alls länge sedan. Men du, var inte ledsen om du inte har en kruskavel, det går lika bra att göra de här kakorna ändå och picka dem med en gaffel istället.

Norrländska hällakakor
6 stycken
5 dl mjölk
1 msk smör, rumsvarmt
50 g jäst
2 msk brödsirap eller mörk sirap
1 tsk salt
1/2 msk finstött eller 1 msk ostött kummin
500 g (ca 10 dl) kornmjöl
240 g (ca 4 dl) vetemjöl

Gör så här:
Värm mjölken till 37 grader (fingervarmt). Smula ner jästen i en bunke och häll över mjölken och rör om så att jästen löser sig.

Klicka i smöret och tillsätt övriga ingredienser, men spara ca 1 dl vetemjöl till utbakningen.
Arbeta degen kraftigt (ta eventuellt mer mjöl) tills den känns smidig.
Låt degen jäsa övertäckt med bakduk ca 40 minuter. Sätt ugnen på 275 grader ( yes, bröden ska verkligen grillas! )

Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela den i 6 delar. Kavla ut varje del med slät kavel på väl mjölat bakbord till en rund (nåja) kaka, ca 1/2 cm tjock. Fortsätt sedan utkavlingen med din kruskavel tills kakan är ca 25 cm i diameter. Alternativt picka kakorna tätt med gaffel.

Dagens hjälte: Mr Kruskavel

Värm en plåt i ugnen, ta ut plåten och lägg på kakan. Jag fick plats med två kakor på mina plåtar. Grädda genast i nedre delen av ugnen, ca 5 minuter.

Kakorna bör ätas nygräddade, så färska som möjligt. Underbart goda med bara lite smör på. Lyckas man inte stoppa i sig 6 stycken hällakakor på en sittning är det väl tur att man kan frysa bröden!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar