lördag 23 april 2011

Anna och jag lagar raw food i VK

GLAD PÅSK PÅ ER!

Jag och min klasskamrat och framtida dietistkollega Anna Vrede (som du hittar på bloggarna http://blogg.vk.se/matglad och  http://blogg.halsa2020.se/bra_mat/ ) blev en dag för någon månad sedan tillfrågade om vi kunde tänka oss att prata om och laga lite raw food för tidningen Västerbottens- Kuriren. Det tyckte vi ju förstås att vi kunde!
Och samtidigt passa på att göra lite reklam för vår kommande studiecirkel i Grön Matlagning hos Studiefrämjandet som förhoppningsvis ska kicka igång i början av maj... :)

Vi höll till hemma hos Anna i hennes fina och mysiga kök och totade ihop en trerätters raw food middag med fördrink och allt, åt VK journalisten Kristina Waldenborg och fotografen Curt Dahlgren. Extra roligt för Anna och mig var att det var första gången som vi på "allvar" lagade raw food. Tidigare hade det bara blivit nån enstaka flirt med någon raw food-fruktboll eller tårta någon gång. Vi har hämtat inspiration från lite olika raw food bloggar och kokböcker, men recepten har vi trixat och fixat om efter eget tycke och smak, såpass mycket att man faktiskt kan säga att vi skapat dem själva. Premiärturen blev alltså åt en reporter och en fotograf! Men det gick bra och vi tyckte själva att det blev mycket gott! Och så fick vi säga lite vad vi tyckte och tänkte om raw food, varav ungefär en fjärdedel kom med i reportaget ;)

Eftersom recepten också publicerades så scannade jag (efter bästa förmåga) in reportaget här nedan, så att ni också kan göra vår raw food pizza & co om ni har lust! Klicka på bilderna för att förstora.





Medsols: "Bananmuffins", avokado- och rosa grapefruktförrätt och en pizza med basilikatopping 


Jag tycker att det var lite synd att inte Anna också hamnade på bild och bananmuffinsen borde väl hellre kallats "små bananpajer" om man läser receptet... men de är hyperdelikata rent ut sagt! Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar