torsdag 7 april 2011

God gul soppa


Med brevbäraren kom det igår ett kupongblad från Coop med ett recept på majssoppa. Det var allt väldigt längesedan jag åt majssoppa, tänkte jag och gav mig av till affären. Det blev att jag ändrade om lite i receptet; bytte bl a ut matlagningsgrädden mot Oatly iMat, för att jag tycker om fettsammansättningen i den (Oatly iMat är gjord på havre och rapsolja). Lade till lite tacosås för hetta och citron för syra, samt tog hackad soltorkad tomat som topping istället för den rökta korven, då jag inte är någon större korvmänniska.
Annars kan man ju förutom korv eller tomater välja avokadobitar, strimlad stekt kycklingfilé, stekt svamp, eller tofu eller bacon. The sky is the limit.

Kom sedan på att nachochips skulle ju ha varit toppen till... Hade nu inte sådan lyx hemma, så jag tillverkade något annat frasigt genom att skära ett par tortillabröd i bitar, pensla med lite olja och krydda på med chilipulver och några saltkorn. Sedan fick de rosta i 225 grader i ugnen några minuter. Blev ju hur bra som helst!
 
Majssoppa
3- 4 portioner:

1 gul lök hackad
1 msk rapsolja
majskorn frysta, ca 500g eller 2 burkar majskorn (à 280g)
8 dl vatten
1 1/2 grönsaksbuljongtärningar eller fond efter smak
1dl Oatly iMat 13%
1/2 burk tacosås, jag hade Santa Marias Tomatillo & Green Chili Sauce (som jag älskar!)
1 liten pressad citron (annars blir soppan jolmigt söt)
ev lite torkad chilipeppar, jag har en sort som heter Chili Explosion, också från Santa Maria
topping: strimlade soltorkade tomater

Gör så här: Fräs löken i oljan några minuter. Blanda ner majs, vatten, buljong och Oatly iMat och småkoka under lock i ca 5 minuter. Mixa soppan med mixerstav direkt i grytan (rekommenderas!) eller i omgångar i matberedare/mixer. Rör ner tacosås och pressad citron. Smaka av med salt och ev lite chilipeppar och hetta upp soppan igen. Servera med en trevlig topping och ett gott bröd. Eller hemmagjorda nachos som jag gjorde. Eller riktiga nachos om du är skeptisk till mina. :)

Och varför ska man äta majs då? Ja… förutom att de smakar så förunderligt gott innehåller de massor med lösliga fibrer, hög halt B- vitaminer bl a folsyra och tiamin och pigmentet zeaxantin, en antioxidant som hör till gruppen karotenoider och är speciellt bra för synen. Zeaxantin är även färgpigmentet i äggulor.

Och believe you me, kroppen gillar alla de grejerna... jättemycket! Vill du läsa lite mer om antioxidanter så kan du kolla in den här: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/89514.pdf

Nigella hävdar dessutom att man blir glad av att äta gul mat och det har hon säkert rätt i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar