fredag 22 april 2011

Supersnabb långfredagslunch french style

Ratatouille med matkorn et un neuf

Nu börjar ju folk att åka lite hit och dit för att fira påsk med familj och vänner. Själv ska jag ikväll bege mig till en god vän på lite långfredagsmysmiddag med lax och sparris och allt möjligt gott :) Och imorgon är det ju påskaftonsmiddag som gäller! (Fast den tänker jag köra en ganska laidback approach till och kanske ni får se något av den menyn längre fram...) Hur som haver, en hel del seriös matlagning blir det ju för många den här helgen och fokus ligger förstås på festmaten i morgon. Men man måste ju äta något innan dess också. Och helst något som går snabbt och lätt att laga till och väldigt gärna något som inte är tungt och stabbigt. Och ännu hellre något som känns ganska nyttigt innan allt påskgodiset, hm...

Detta blev i mina ögon (och mage) en fräsch långfredagslunch: Ratatouille med matkorn och hårdkokt ägg. Easy peasy eftersom jag kör med helfabrikat från Findus:


Ratatouille är en (väldigt klassisk) fransk grönsaksröra som vanligen består av tomat, paprika, aubergine, zucchini, lök och vitlök och den är god både varm och kall faktiskt. Egentligen föredrar jag den hemlagade varianten, som är lätt att göra men tar längre tid än tio minuter, vilket var vad jag siktade på idag. Och perfekt att njuta av som här till ett ägg eller som tillbehör till kött och fisk. Och underbar till rykande färsk pasta med lite riven parmesanost och några svarta oliver!

Vill ni göra den själv finns det ett bra recept här: http://receptfavoriter.se/recept/ratatouille-fransk-groensaksroera.html

...eller i stort sett i vilken bra kokbok som helst, t ex. "Mat för liv och lust" av dietisterna Margit Eliasson och Gunilla Lindeberg.

Alltså, det finns en variant som man kan köpa på konservburk också, men den är... eh, inte sådär supergod...tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar