måndag 4 april 2011

Jag tar mig an ravioli!



Såhär gott och vackert kan det bli om man gör egen pasta! Tydligen så har man gjort ravioli i Italien ända sedan 1300-talet ...och säkert ännu längre tillbaka i tiden än så!
Jag vill ju inte vara den som inte vördsamt fogar mig till den kulinariska världshistorien och vi kommer säkert att göra ravioli i ytterligare sjuhundra år (ja, kanske t om jag kan komma att göra det, om jag råkar donera min kropp till ett lyckosamt livsförlängande vetenskapligt experiment, man vet aldrig...) så varsågoda gott folk:

Hemmagjord ravioli med en "dubbelfyllning" på kronärtskocka, ricottaost och parmesan, samt en crème på soltorkade tomater (synd att inte fyllningen syns på bilden här, men man kan om man anstränger sig skymta den lite mörkare tomatfyllningen). Dessa är som synes serverade med riven parmesan (naturalemente!), riktigt lååångrostade plommontomater (150 grader i ugnen i över en timme) och en liten, liten sallad på balsamvinägerindränkta svarta belugalinser - mina personliga linsfavoriter!

Yummie yummie yummie, jag tror jag åt sex stycken raviolikuddar på en sittning, möjligen sju stycken :)

Pastadegen är superenkel att göra i matberedaren och man följer bara anvisningarna på baksidan av durumvetemjölpåsen. Är man som jag välsignad med en pastamaskin går det på ett litet kick att kavla ut degen. Och ni ska veta att köra degen några varv genom pastamaskinen är nästan det roligaste arbete man kan ha i ett kök, näst efter att skala och finhacka fem kilo lök förstås ;)

Recept på fyllningarna? Ah, jag måste tyvärr göra dessa godingar en gång till först innan ni kan få dem... för jag glömde nämligen skriva ner mängderna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar