fredag 29 april 2011

Paj Improv

Improviserad smulpaj


Har av en eller två anledningar känt mig lite hängig ett par dar och bestämde mig för att pigga upp mig lite med en humörlyftande antioxidantspäckad smulpaj. Men bara för att öka spänningsfaktorn lite bestämde jag mig för att helt improvisera. Tog ett "reguljärt" smulpajsrecept av typen 'vetemjöl, hårt margarin och socker' och bytte ut vetemjölet mot kornmjöl (somliga läsare kanske minns att jag har ganska mycket av den varan hemma just nu), sockret mot mörkt muscovadosocker (det sötsaltsyrliga lakritssockret jag bakade dessa med: http://varihelsickearmingrapefrukt.blogspot.com/2011/04/muscovadohjartan.html)
och använde en blandning av smör och rapsolja istället för margarin.

Som fyllning hade jag tänkt mig rabarber och hallon, men halvvägs in i pajbakandet upptäckte jag att jag hade ungefär tre hallon i frysen, så jag fick spä ut rabarber-hallonfyllningen med vinbär, björnbär och blåbär. Det blev minsann inte så pjåkigt! Strö gärna lite potatismjöl blandat med lite (muscovado)socker över rabarber/bären innan du täcker med smuldegen, så blir pajfyllningen mindre rinnig.
Det kommer snart att dofta underbart i köket!

Och detta kommer kanske att förvåna somliga (inte alla, det ska medges) men man kan faktiskt ha annat än vaniljsås eller glass till en paj... Jag kör här med Keso. För att jag är en riktig sucker för cottage cheese och det var jättegott :)

Och hej, visste ni att rabarber faktiskt är en grönsak?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar