tisdag 19 april 2011

Äggröra Deluxe

Äggröra på mörkt rågbröd

Förstår mig inte alls på dem som inte gillar att äta frukost. Jag ääääälskar frukostmat av alla de slag! Ganska passionerat dessutom...Tappade inte ens smaken för frukost när jag arbetade som frukostvärdinna/frukostkock i Stockholm och fick kliva upp 04.30 varje morgon för att hinna till jobbet och ställa mig för och steka prinskorvar och bacon till hundrafemtio gäster sådär. Åh, det frukostbuffén vi gjorde! Croissanter, våfflor, syltar, lönnsirap, ostar, skinka, pastejer, prinskorv, bacon, gröt, juicer, keso, yoghurtar, färsk ananas, meloner, mjukt och hårt bröd av alla de slag, småkakor, flingor, nötter och frön... och jag lärde mig en hemlighet bakom den perfekta äggröran.

Mina frukostar nuförtiden kanske inte är lika överdådiga som där och då, men jag gör fortfarande äggröra nästan varje dag. Denna är mitt favoritversion för tillfället.


Äggröra Deluxe

1 portion
1/2 tsk smör eller rapsolja
2 ägg, ekologiska från frigående hönor
ev en skvätt grädde (helst kaffegrädde)
dill, gräslök
chilipeppar
en 2 cm bit fetaost, grovt smulad
ev salt, beror på om du har salta grejer i röran eller inte

Gör så här: Smält lite smör i en tjockbottnad kastrull. Vrid ner värmen på plattan till medelvärme. Knäck i äggen, tillsätt den eventuella gräddskvätten och rör sedan hela tiden i botten på kastrullen så att äggen inte fastnar. Går bäst med visp tycker jag, men det är en smaksak, andra föredrar trägaffel. I med örter och kryddor.

När äggröran börjar se färdig ut rör du i fetaosten så att den hinner bli varm. Servera med favorittillbehören. Mina är rostat mörkt rågbröd av typen rallare och en rejäl hög med syrad vitkål från Tistelvind.

Kom ihåg att utan frukost fungerar hjärnan och muskler sämre. Du behöver en balans mellan fett, protein och kolhydrater för att kunna tänka och vara fysiskt aktiv. Därför passar t ex havregrynsgröt väldigt bra till frukost, och även mackor med grovt bröd eller basmüsli med bär och filmjölk/ yoghurt. Lägg gärna till ägg till din vanliga frukost. Kokt, stekt, omelett eller röra. Det ger ett bra proteintillskott och protein har den fördelen att det mättar bra också. Att blanda ner ett uppvispat ägg i havregrynsgröten är jättegott, särskilt med en nypa kardemumma till.

Om du gillar att äta fil, yoghurt o dyl. kan du gärna lägga till lite krossade linfrön (förvaras kallt), lite pumpakärnor, havrekli eller vetegroddar och några torkade aprikoser eller katrinplommon. Mycket fibrer och nyttigt fett som är bra för blodfetterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar